fredag 14. januar 2011

Et nytt år med nye muligheter, men starten på året ble litt tøffere enn jeg ønsket...

Godt nytt år, alle hundevenner! Vi skriver allerede 14. januar 2011, og det nye året kom med masse snø og kalde dager. Kulda har virkelig satt sitt preg på oss denne vinteren. Jeg har blitt virkelig god til å fyre med ved! Godt vi har et bra lager i uthuset, for her går det unna med bjørka.

21. desember fikk vi et veldig koselig besøk av noen vi ikke hadde sett på lang tid:

Oddbjørn, verdens herligste Alex (NVCH Arminzeras Argonath - til venstre), Benny (NVCH Walkup's Deer Hunter) og Jenny. Oddbjørn og guttene ble selvsagt bedt om å gå på stabburstrappa. :-) Der er det fint å posere...
NVCH Arminzeras Argonath - 7 år gammel -
Alex er kullbror til Kåre og er etter Tårpilens Bogart og Arja.
Lillejulaften kom Mari og Nenya. Som vanlig ble hun tatt godt i mot av sin "gamle" flokk, og jeg tror Nenya synes det er helt ok å være her igjen. For hun har ikke reist hjem enda. Det kommer jeg tilbake til senere i bloggen.
Ella og Kåre koser seg på lillejulaften sammen med husets matfar. :-)

Gunnars første jul forløp uten de store utskeielsene.:-) Han oppførte seg helt eksemplarisk og apporterte ikke en eneste nisse uten lov. Det er godt gjort! Huset vårt er nemlig fullt av slike...

Det vanket mange fine julegaver til både to- og firbeinte. Bildet ovenfor er en stor kollasje som Mari hadde laget til meg. Den setter jeg umåtelig stor pris på, for den viser hunder vi har og har hatt de siste elleve årene. I bakrunnen kan man også se Fonnfjellet; Meråkers stolthet.

25. desember 2010.
Første juledagstur med noen av de svarte.

Mot slutten av romjula begynte Nenya å harke veldig. Vi trodde hun hadde satt noe fast i halsen, men det viste seg dessverre å være kennelhoste. Ingen katastrofe, for så vidt; vi har hatt det før og det gikk fint. Derfor tok vi det med ro og sørget for at Nenya fikk slappet av mest mulig inne. Hennes allmenntilstand var hele tida upåklagelig.
30. desember og 1. januar hadde Kåre fint damebesøk. Tia (Flatterhaft Fift Sju) og hennes eier Ulla kom fra Levanger, og Kåre trodde ikke sine egne øyne da han så den lekre damen. Det ble to fine paringer, så nå håper jeg det blir valper i uke ni. Kåre og Tia - foreviget i et meget privat øyeblikk. :-)

Etter denne hendelsen skulle vi få helt andre ting å tenke på: Både Gunnar (A. Hubba Bubba) og Ella (A. Eye For An Eye) begynte å hoste ei uke etter Nenya. De er de yngste hundene våre og de har aldri hatt kennelhoste. Det som imidlertid ble noe spesielt var at begge to raskt utviklet lungebetennelse i tillegg. Høy feber, masse oppkast, pustebesvær og dårlig form på begge. Det ble noen turer til Stjørdal Dyreklinikk, og begge ble satt på antibiotika. Ella var hardest rammet. Jeg lurte på om dette skulle gå bra; det kan jeg innrømme i dag. For de var virkelig syke de to unge. I morgen er Gunnar ferdig med kuren sin, mens Ella har noen dager igjen. De er ganske kjekke nå; hoster litt enda, må være i ro, kan ikke gå på turer, men ellers er vi ganske så fornøyde.
Nenya er i praksis helt som før, men vi valgte å beholde henne her da Mari dro til Asker igjen. Vi får se hvor lenge hun blir her hos slekta. :-)
Det har ikke blitt tatt så mange bilder de siste ukene, men i dag var det nydelig vær med sol, så da tok jeg med meg de to "pasientene" utenfor huset.
Dette er Gunnar - snart ett år gammel.
Han har det mildeste blikket jeg kan tenke meg. Akkurat nå er det kanskje ekstra mildt, for han er nok ikke helt hundre prosent enda.;-) Ella og Gunnar - Rønningens Helan og Halvan. :-D
Ikke vanskelig å se hvem som er jente og hvem som er gutt...
Våre skjønne venner - Ella og Gunnar.

To ulike hunder utenpå, men veldig like inni seg.

Det er vel unødvendig å si at vi er veldig, veldig glade for at de er friske?

Og - jeg trenger vel heller ikke å si at de betyr masse for oss?

Ingen kommentarer:

Følgere

Søk i denne bloggen

Min bloggliste